Generala is een spel dat gespeeld wordt door twee of meer spelers. Spelers gooien om de beurt vijf dobbelstenen. Na elke worp kiest de speler welke dobbelstenen (indien aanwezig) moeten behouden en welke opnieuw moeten worden gestapeld. Een speler mag een aantal of alle dobbelstenen maximaal drie keer opnieuw gooien tijdens een beurt.
De volgende combinaties verdienen punten:
• Degenen, Tweeën, Drieën, Vieren, Vijven of Zessen. Een speler mag de nummers toevoegen aan elke combinatie van dobbelstenen met hetzelfde nummer. Bijvoorbeeld, 4-4-4-2-6 scoort 4 + 4 + 4 = 12 punten in "Fours" of 2 punten in "Twos" of zelfs 6 punten in "Zessen". Zodra een speler punten op een specifieke combinatie heeft genomen, mag hij of zij tijdens de wedstrijd geen punten meer nemen voor die combinatie.
• Recht. 20 punten. Een straat is elke combinatie van dobbelstenen in de juiste volgorde: 1, 2, 3, 4 en 5, of 2, 3, 4, 5 en 6. Daarnaast kan in een straat een 1 worden geplaatst na een 6, wat betekent een 3, 4, 5, 6 en 1 is ook legaal. Een variatie op deze regel omvat alle combinaties waarbij slechts één cijfer ontbreekt, bijv. 1, 2, 4, 5, 6 of 1, 2, 3, 4, 6. Een andere variatie maakt het mogelijk dat een 1 een 2 in een straat vervangt, bijv. 1, 1, 3, 4, 5 of 1, 3, 4, 5, 6.
• Full house. 30 punten. Elke set van drie gecombineerd met een set van twee. Bijvoorbeeld 5-5-5-3-3.
• Carre. 40 punten. Vier dobbelstenen met hetzelfde nummer. Bijvoorbeeld 2-2-2-2-6.
• Generala. 50 of 60 punten. Alle vijf dobbelstenen met hetzelfde nummer.
• Double Generala (optioneel). 100 of 120 punten. Alle vijf dobbelstenen met hetzelfde nummer voor de tweede keer in een spel.
Een speler kan kiezen in welke kwalificerende categorie een worp scoort. Bijvoorbeeld, men hoeft 3-3-3-3-3 niet in te voeren in Generala - het kan ook gaan in Drieën of Four of a kind.
Als een speler een Straight, Full House of Four of a Kind maakt op de eerste worp van een bepaalde beurt, is dit 5 of 10 extra punten waard. Een speler die Generala op de eerste worp van een beurt maakt, wint automatisch het spel.
Een speler die geen geldige score scoort, of ervoor kiest om geen andere score te nemen, kan een categorie, zoals Generala of Twos, krassen (elimineren). Als een speler een categorie krast, kan die speler niet scoren op die categorie voor de rest van het spel. In het bijzonder, als een speler Generala krast en vervolgens Generala op de eerste worp van een beurt gooit, mag deze niet als automatische winst worden gebruikt.
De winnaar, als niemand een automatische Generala-overwinning behaalt, is de speler die het spel met de meeste punten voltooit.